Isnin, 22 Mac 2010

TAQWA MENAMBAH KECERDASAN

Taqwa adalah asas kecerdasan. Taqwa melahirkan cahaya di dalam hati di mana ilmu sangat memerlukan sinarannya. Kalau kita perhatikan remaja yang terlibat dengan kegiatan dakwah (yang positif) dan banyak melakukan ibadah sunat, akalnya semakin meningkat. Prestasi pelajarannya bertambah baik. Mungkin anda tertanya-tanya, "Apakah kaitannya taqwa dan ibadah dengan kecerdasan ?" Mungkin anda mengenali seseorang yang warak, bertakwa dan banyak ibadahnya. Wajahnya bercahaya, bukan ? Nah, begitulah takwa dan ibadah bukan sahaja setakat mencahayakan wajah sahaja, malah lebih penting lagi ia mencahayakan hati.
Mustahillah jika Allah s.w.t. cuma mencahayakan wajah tanpa mencahayakan hati kerana dari hatilah tempat jatuhnya pandangan Allah manakala wajah pula hanya tempat jatuhnya pandangan makhluk. Cahaya takwa menerangi hati seseorang dan menyebabkan pemiliknya mempunyai hati yang cerah, pintar, kuat hafazan, tinggi daya tangkap, daya telahan dan firasatnya. Nabi s.a.w. bersabda, " Takutilah oleh kamu firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan cahaya Allah s.w.t."
Taqwa adalah rahsia kecerdasan ulama'-ulama' dan tokoh-tokoh cendiakawan Islam terdahulu. Dengan takwa mereka dianugerahkan petunjuk, gerak hati, intuisi, ilham, firasat, fikiran yang tajam, genius, ingatan fotografi dan ilmu ladunni. Berkat dari takwalah, ulama' silam mempunyai kepintaran dan kekuatan hafazan yang luar biasa. Mereka mampu menghafalkan puluhan malah ratusan kitab seperti yang berlaku kepada Qartamahrah yang mampu menghafal kesemua kitab yang terdapat di dalam perpustakaan peribadinya.
Dengan bertaqwa, seseorang itu akan dapat berguru terus dengan Allah dengan dikurniakan ilmu ladunni. Ilmu ladunni ialah ilmu terus daripada Allah s.w.t. yang dimasukkan ke dalam hati seseorang tanpa perantaraan. Allah berfirman di dalam Al-Quran, "Dan bertaqwalah kepada Allah, nescaya kamu diajar oleh Allah (dikurniakan ilmu ladunni)."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan