Jumaat, 29 Mei 2009

Fikir-fikirkanlah....

Para pembaca sekalian….

Kita hidup di dunia ini ibarat seperti 3 golongan yg membuat kenduri kendara. Sebelum kenduri dimulakan mereka tentu akan menempah segala kelengkapan seperti khemah, kerusi meja, pinggan mangkuk dan lain-lain lagi kepada si pembekal barang tersebut.

Golongan pertama - setelah selesai kenduri mereka memulangkan barang-barang tersebut seperti pingan mangkuk dalam keadaan kotor dan pecah pulak. Apa yg terjadi ialah si pembekal tadi akan marah. Lagi pulak barang tersebut dah kotor pecah pulak tu. Nak cuci pun dah tak boleh. Maka barang itu pun di buang dalam tong sampah. Begitu juga dengan orang Kafir, mereka pulang dalam keadaan tidak membawa IMAN walaupun sebesar zarah lalu Allah swt murka kepada mereka dan mereka terus di campakkan ke dalam Neraka Allah.

Golongan ke dua – setelah selesai mereka memulangkan barang tersebut seperti pinggan mangkuk dalam keadaan kotor. Apabial sampai kepada tuannya, tuannya akan marah jugak. Lalu pinggan mangkuk itu akan direndam dan di cuci sehingga bersih. Setelah bersih barulah di simpan ke tempat asalnya. Begitu juga dengan kita, apabila kita pulang dalam keadaan Iman yg sangat lemah maka Allah swt akan marah dan kita akan di rendam di dalam Neraka Allah dan setelah barulah kita akan di masukkan ke dalam Syurga Allah dengan keberkatan Laa Ilaaha Illallaah.

Golongan ke tiga pulak – setelah selesai mereka akan memulangkan barang tersebut dalam keadaan seperti yg mereka ambil. Langsung tidak ada yg rosak maka tuannya akan rasa gembira lalu barang itu akan di simpan semula ke tempat asalnya. Begitu juga dengan orang yg beriman kepada Allah, mereka pulang dalam keadaan Iman yg sempurna lalu Allah swt akan gembira dan mereka akan di masukkan ke dalam Syurga Allah.

Maka untuk mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat. Kita perlulah mengikut para-para sahabat. Merka di dunia lagi telah mendapat redha Allah. Jadi, apakah sifat-sifat yang mereka telah amalkan? Ulamak telah membuat kajian, para sahabat telah beramal dengan 6 sifat iaitu :-

1) Yakin atas kalimah Laa ilaaha illallah Muhammadur Rasuulullah.

2) Solat Khusyu’ dan Tawadhu’ .

3) Ilmu dan Zikir.

4) Ikram Muslimin.

5) Ikhlas Niat.

6) Berkorban di Jalan Allah untuk menegakkan Agama Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan